Martijn Schuppers

www.schuppers.com

Martijn Schuppers (Almelo 1967) studeerde aan Academie Minerva in Groningen (1995), Hunter College New York, en behaalde zijn MFA aan het Frank Mohr Instituut (2000). Hij woont en werkt in Hoogezand naast verscheidene artist-in-residenties (New York, Düsseldorf en Berlijn). Zijn praktijk werd meerdere malen ondersteund door het Mondriaan Fonds. Schuppers’ werk is opgenomen in talloze publieke en private collecties in binnen- en buitenland, waaronder: Centraal Museum Utrecht, Stedelijk Museum Schiedam, Museum für gegenstandsfreier Kunst Otterndorf, Akzo Nobel Art Foundation, AEGON Kunstcollectie en de ABN AMRO Artfoundation. Zijn werk wordt vertegenwoordigd door Roger Katwijk Galerie in Amsterdam en Wolfgang Jahn Galerie in München.

Martijn Schuppers exposeerde in CAMPIS van 10 april 2022 t/m 6 juni 2022.
Martijn Schuppers & Jan Maarten Voskuil – Behind the scenes in CAMPIS

Over zijn werk
Kenmerkend aan de werken van Martijn Schuppers is het proces van erosie en sedimentatie. Zijn werk ontstaat door een doorlopend proces van het oplossen en verplaatsen van (acryl- alkyd- en olie-) verf, waardoor er structuren ontstaan die lijken op geologische structuren. Schuppers gebruikt het proces niet als middel om tot een bepaald doel te komen, maar laat het proces het doel zijn. Het oppervlak van zijn werk wordt de drager van dit proces. Een proces waarbij de kunstenaar niet aan het roer staat, maar de materialen zelf. Schuppers schildert niet naar de natuur, maar zoals de natuur.

Kunsthistoricus Frank Reijnders verwoordde het eerder zo:

“In onze tijd lijkt de vermeende tegenstelling tussen illusie en realiteit te zijn verdampt, ze is opgegaan in een ongrijpbare virtuele realiteit. De realiteit in de werken van Schuppers bestaat slechts dankzij zijn schilderkunstige fantasie; ze is niet zozeer na- gebootst als wel opgeroepen en overtroffen. De illusie heeft zich verplaatst. Weliswaar bestaat de illusie in het werk van Schuppers nog steeds bij gratie van het verfweefsel dat haar tegelijkertijd op afstand houdt, maar de aura van zijn werk is eigentijds hightech.”