Jan Maarten Voskuil

www.janmaartenvoskuil.nl

Jan Maarten Voskuil (Arnhem 1964) behaalde zijn doctoraal Algemene Letteren aan Rijks Universiteit Groningen met een minor in Kunstgeschiedenis (1989) en rondde de tweede fase opleiding van de Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem af: de Ateliers Arnhem (1997). Hij leeft en werkt in Rotterdam. Zijn werk is vertegenwoordigd in talloze publieke en private collecties in binnen- en buitenland, waaronder:

Het Wilhelm Hack Museum in Ludwigshafen (D), Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam, The Richard Adam Gallery in Brno (Cz), het Frans Hals Museum/De Hallen, Haarlem en Museum Voorlinden in Wassenaar. Zijn werk wordt in Nederland vertegenwoordigd door NL=US Gallery in Rotterdam.

Jan Maarten Voskuil exposeerde in CAMPIS van 10 april 2022 t/m 6 juni 2022.
Martijn Schuppers & Jan Maarten Voskuil – Behind the scenes in CAMPIS

Over zijn werk
Jan Maarten Voskuil maakt ruimtelijke schilderijen. Als een schrijnwerker maakt hij driedimensionale houten constructies, die hij opspant met schilderslinnen en veelal monochroom beschildert. Zijn deels gekromde constructies zijn gebaseerd op eenvoudige geometrische principes; de cirkel, het vierkant, de rechthoek. Het gevolg zijn glooiende oppervlaktes waarin licht en schaduw vloeiend in elkaar overlopen. Met een minimum aan middelen weet hij met zijn werk een breed spectrum te ontwikkelen waarbij hij deels in de schoenen staat van de constructieve, minimale en concrete kunst uit de twintigste eeuw.

Zijn werk wordt bestempeld als ruimtelijk object, sculptuur, autonoom design of zelfs als architectuur. Zelf blijft hij het werk consequent schilderkunst noemen, omdat zijn referentiekader de schilderkunst is. Ruimtelijk of niet, “Het blijft verf op linnen, en gaat over de beperkingen van het platte vlak”, zo betoogt hij. “Omgekeerd noem je het werk van Carl Andre toch ook geen schilderij, hoewel het meestal plat is?”

Toch valt er iets voor te zeggen om in Voskuil niet alleen een schilder te zien. Zijn ingenieuze spieramen zijn in de loop der jaren vooral modulaire constructies geworden, die soms ook op verschillende wijzen in elkaar kunnen. Hiermee is hij naast schilder vooral een “bouwer” van schilderijen en dan komt de architectuur toch wel dichtbij.